Week 1: Slapen

Gezonder leven heeft veel te maken met goed slapen, als je niet genoeg slaapt is het veel moeilijker om de motivatie te vinden om gezond te eten, meer te bewegen en stress te verwerken. Daarom focussen wij ons in de eerste week op slapen.

Maandag: Beter slapen met avond yoga
Dinsdag: Zet een bedtijd
Woensdag: Warme melk met honing
Donderdag: Mediteren voor het slapen
Vrijdag: Opstaan met ochtend yoga
Zaterdag: Maak je bed op!
Zondag: Slaap je beter?

Ik kan niet slapen

Het niet in slaap kunnen vallen of het ’s nachts wakker worden is voor veel mensen een bekend probleem. Uren lang naar het plafond staren en woelen in je bed waardoor je alleen maar meer gaat stressen over het feit dat je morgen ook nog eens vroeg op moet. Gelukkig zijn er genoeg methodes die je kunt toepassen om beter te kunnen slapen en overdag meer energie te hebben. We gaan ons deze week bezig houden met activiteiten als: mediteren, een kop warme melk, bedtijd en natuurlijk yoga.  Elke dag richten we ons op een ander aspect tot je de juiste manier gevonden hebt die zal zorgen dat je voortaan ontspannen in slaap zult vallen.

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Je hebt tussen de 7 a 8 uur slaap op een nacht nodig. Soms kan het moeilijk zijn je daar aan te houden, vaak toch nog even wat werk doen of nog lekker op de bank een filmpje kijken. Toch is het belangrijk dat je genoeg rust krijgt, zo hebben je hersenen de tijd om te verwerken wat er die dag gebeurd is en je lichaam de tijd om goed uit te rusten. Overdag meer energie hebben draagt bij aan een goede gezondheid, je hebt meer motivatie waardoor je gezondere keuzes zult maken. Door goed te leren plannen en een bedtijd te bepalen is het eenvoudig om te zorgen dat je genoeg slaap krijgt.

Ontspannen slapen

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je ontspannen bent. Er kunnen veel dingen spelen waardoor het voor jou een uitdaging is om ’s avonds in je bed helemaal te kunnen ontspannen. Daarom is het handig een bedritueel te hebben. Een opgeruimd huis staat voor een opgeruimde geest en dit is zeker waar! In een bed stappen die mooi opgemaakt is zal een veel fijner gevoel geven als dat de lakens overhoop liggen. Maak er daarom een gewoonte van om ’s morgens als je wakker wordt gelijk je bed weer netjes op te maken of sla de dekens om, zo weet je zeker dat je die avond weer in een heerlijk bedje stapt. Het kan ook fijn zijn voor het slapen gaan je hoofd leeg te maken, elke avond mediteren is hier een mooie manier voor.

Hoe goed slaap ik nu?

Misschien ben je een makkelijke slaper of heb je wat meer moeite met in slaap vallen. Voor je de week start stel jezelf de volgende vragen:

 Hoeveel uur per nacht slaap je? Download gratis slaapdagboek
Hoe bevalt dat? Heb je veel energie overdag?
Wat zou je beter kunnen doen?

(zet gerust jouw antwoorden in het reactieveld hieronder)

 

~ Namasté YogaDagboek ~

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s